donderdag 10 september 2015

Over omslagdoeken en breien...

Het begint een beetje eentonig te worden, ik weet het, maar ik ben gewoon in de 'omslagdoeken-haken-fase' geloof ik....
Maar de, nou ja ik wil niet overdrijven maar weet niet goed hoe ik het anders moet zeggen, drama-vakantie-omslagdoek zal ik maar zeggen heeft zijn voltooiing bereikt!!
Ja, ja, alleen nog draadjes wegwerken en blocken.
Hier was juffrouw eigenwijs bezig en kwam er achter dat ze garen te kort had....
Ik kreeg leuke reacties en een tip van Corrie om de laatste toer de bloemetjes iets kleiner te maken. Nou, ik aan het rekenen.... en nog eens rekenen... De blaadjes waren oorspronkelijk en in de eerste twee toeren van de rand van 6 steken per blad, dus dat was 3 x 6 = 18 steken. Nou, als ik dan eens 3 x 4 steken zou doen, dan won ik 6 steken per bloem. Rekenen.... rekenen.... rekenen... (zonder telmachine hoor! Onze generatie heeft nog heus hoofdrekenen geleerd. Alleen gebruikte ik een papiertje om de getallen te 'onthouden') en ik had berekend dat ik precies uit zou komen als ik de blaadjes dus van 4 steken zou maken.

Aldus geschiedde... Uithalen is zo gebeurd (1 toer dan hè), dan begint het. Tot iets over de helft gaat het allemaal zonder nadenken. Maar daarna begon de spanning toch wel iets op te kruipen.... Telkens keek ik naar het bosje uitgehaalde garen.... Was het nog een redelijk hoopje? Of kromp het wel heel erg hard? Nou, ik dacht dat het meeviel.
Helaas..... het viel niet mee! 
Op deze foto zien jullie de draad hangen waar ik 'uitgehaakt' was..... Zucht.....
Maar om nu weer uit te halen..... Ik was er een beetje klaar mee.
Dus..... grabbelen in voorraad oud garen....
Dat valt niet mee om dan de kleur te vinden die je hebben moet! Maar uiteindelijk vond ik een bol 12 draads garen (er zat geen etiket om en het was al uitgetrokken spul, dus vraag me niet wat het was). dat het beste in de buurt van de kleur kwam. Maar ja, 12 draads garen.... dat was natuurlijk veel te dik!
Oke, hoeveel heb ik nodig? Eerst dus maar met dat dikke garen tot het einde gehaakt. Toen weer uitgehaald en de draad (jaha.... het was nog 5 meter!!!!!) gesplitst tot ik dacht dat hij even dik was als mijn unicat! Unicat is 4 draads, ik heb met 5 draden verder gehaakt.....

Tja.... en dan nu nog even over dat breiwerk van mijn vorige blog....
Dat kwam ik dus tegen toen ik op zoek was naar het bijpassende garen!
Nou, ik kan je vertellen: dit wordt geen omslagdoek hoor!
Het is ook geen spectaculair iets.....
Ooit las ik op een of andere blog (ik weet werkelijk niet meer waar, anders zou ik even linken) en het is ook al heel lang geleden over een "10-steken-deken"... Google is altijd heel gewillig en ik vond dus de techniek. Leek me leuk om eens te proberen.
Ik had nog een voorraadje soft lila liggen en begon.... Oke, ik had het al snel door en vond het wel grappig... Maar die kleur....... echt niks voor mij. Ik snap ook niet hoe ik aan dat voorraadje kwam.... Maar ach, het was leuk om te doen.... Vervolgens, als de lol er af is beland het nog wel eens in een hoekje voor "ooit" of "als ik eens echt niet meer weet wat ik zal doen"....
En nu kwam ik het weer tegen, met nog anderhalve bol lila... Ach, dacht ik: effe opbreien en dan heb ik weer een dekentje voor "verre oorden".... 
Maar nu blijkt dat de afmetingen wel erg summier zijn. Dus van de week toen ik toch bij de Zeeman was heb ik gezocht naar lila....
Dat was er wel, maar heel ander lila dan dat wat ik thuis had. Ik kon zelfs zonder draadje bij me nog wel zien dat dit een heeeeeel ander verfbad was. Tja.... oplossing uit de lucht graaien..... Er lag nog wel heel licht lila.... Dus heb ik dat maar meegenomen. En nu brei ik er af en toe een stukje aan. Vind het ook jammer om het zo te laten liggen. En uithalen?
Wat moet ik er dan weer van maken? Nog een omslagdoek?????
Ach ik brei gewoon een toertje verder....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)