zaterdag 30 mei 2015

Rabarber

Ik geloof dat ik wel wat los heb gemaakt met mijn vorige blogje....
Maar, gelukkig, ik ben niet de enige die reklame ed naast zich neer legt... En ja, ook ik ben voorstander om het milieu zo min mogelijk te belasten, maar toch laat ik die reklames wel lekker door mijn brievenbus glijden, want ik vind het gewoon een fijn gevoel om mijn medemens in nood op deze manier een heel klein beetje te kunnen helpen. Die opbrengst oud papier blijft er toch, want denken jullie nu echt dat ooit die folders opgeheven worden? Nou, ik voor mij geloof er geen biet van!
Maar in ieder geval bedankt voor jullie leuke en spontane reactie! Ik vind het altijd weer genieten om ze te lezen....

Goed, ander onderwerp.

Gister kookte ik voor de verandering weer eens rabarber...Afbeeldingsresultaat voor rabarber Dat is in dit huis een, ja, is het eigenlijk een groente soort? of zou het onder fruit vallen? In ieder geval, ik maak er altijd compote van, dus ik denk wel dat het onder de fruitsoorten valt. En die compote vindt hier altijd gretig aftrek.
Toen dacht ik: laat ik eens vertellen hoe ik hem maak. Misschien dat anderen het ook zo doen, of net een tikje anders, of misschien eigenlijk wel helemaal niet goed weten wat ze met die zure stelen aanmoeten....
Weet je wat mijn moeder vroeger deed als ze moest leren?
Ze stond dan 's morgens al heel vroeg op, en heel vroeg is echt vroeg hoor, ik wil er niet mijn hand voor in het vuur steken, maar waarschijnlijk was dat wel rond de klok van half 5. Dan stond haar vader op om aan het werk te gaan op de boerderij en dan ging mama leren. En weet je wat ze dan het allerlekkerste vond? Een rauwe steel rabarber om op te kauwen. Ik moet er nog heel vaak aan denken als ik rabarber onder handen heb. Ik moet er niet aan denken om op zo'n steel te moeten knabbelen... Mijn mond zou er spontaan van samentrekken geloof ik....

Eigenlijk stelt het allemaal niet zo veel voor hoor! Je snijdt de stelen ik stukjes van ongeveer 2 cm. Doet ze in een vergiet en spoelt ze lekker af.
Meestal is 2 of 3 keer wassen voldoende. Voor het gemak kun je ook de steel eerst wassen voor je gaat snijden, maar zelf vind ik dat altijd zo'n nattig gedoe worden.... Waarschijnlijk ben ik te overvloedig met het gebruik van water, want ik presteer het altijd om het hele aanrecht onder water te hebben plus een gedeelte van de vloer..... Tja..... het is niet anders zeg ik altijd maar als er opmerkingen over komen. Tenslotte proef je er niets van als je aan het eten bent dat ik zo veel water heb gebruikt....
De laatste wasbeurt gaat de rabarber in de pan met 'aanhangend waswater'. Dus je spoelt het af en hevelt het zo over in de pan.....En nu komt een moeilijkheid... ik weet niet eens hoeveel rabarber ik altijd kook... Meestal zo'n  10 stelen... maar ja, de ene keer zijn ze dikker dan de andere keer... ik schat in zo rond de kilo...
Dan doe ik er een derde van een zak geleisuiker bij en een zakje vanillesuiker.
Nu koken, af en toe een beetje roeren, en als het hard kookt (geen deksel op de pan) nog zo'n 5 minuten laten koken..... Dat deksel laat ik er altijd af zodat het een beetje kan indikken.....
Ondertussen maak ik een schaaltje aardbeien schoon, was ze af in de vergiet en laat ze staan totdat de rabarber gekookt is.
Als de rabarber zacht genoeg is vuur uitdraaien, aardbeien toevoegen. Meestal snijd ik ze een keer door de helft, deze keer in vieren omdat ze nogal groot zijn. Voeg ze aan de rabarber toe, voorzichtig doorroeren, en nu wachten tot de rabarber-aardbei-compote afgekoeld is.
Voor opdienen nog even voorzichtig doorroeren zodat de aardbeien goed door het rabarbermengsel ziten.
En dan?............................... smullen maar!!!!!!!!!!!!!!!
Hoe maken jullie rabarber klaar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)