woensdag 1 april 2015

(Plastic) tasje mevrouw?

Ik sta bij de kassa met allemaal 'prutjes'. Eerder was dan de vraag: (Plastic) tasje mevrouw? Maar tegenwoordig is dat niet zo heel erg vanzelfsprekend meer...
Meestal heb ik wel iets bij me waar ik het in kan vervoeren, maar soms ben ik gewoon te suffig om er aan te denken. Dan valt het me op dat er toch nog best vaak tasjes gegeven worden, ondanks de roep dat de plastic tasjes taboe zijn/worden.

Neem nu bijvoorbeeld de markt. Ik haal meestal mijn groenten en fruit op de markt. Maar als ik daar vandaan kom heb ik een hand vol plastic tasjes.... En het ergste vind ik nog: ze knellen je vingers zo af.... Of als je pech hebt rollen alle sinaasappels over de markt......

Ik googelde: “waarom geen plastic tasjes” en kreeg onder andere het volgende:

In Dordrecht gebruiken we bij het boodschappen doen jaarlijks zo’n 300 plastic tassen per persoon. Dat zijn dus 36 MILJOEN TASSEN per jaar! Een tasje wordt gemiddeld 12 minuten gebruikt en dan meestal weggegooid. plastic tas vrijVeel tassen komen echter ook als zwerfafval op straat of in het water terecht. Daar richten ze enorme schade aan. Jij kunt hier wat aan doen, gewoon door je EIGEN TAS mee te nemen.

Verbod op gratis plastic tassen bij de kassa

Vanaf volgend jaar mogen winkeliers geen gratis plastic tassen meer bij de kassa verstrekken. Het verbod wordt ingesteld om milieuvervuiling terug te dringen, schrijft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer. 
......

Het is afgelopen dacht ik, met die plastic tasjes! Ik ben er al verschillende op blogland tegen gekomen.
En omdat ik nog best veel 'voorraad' wolletjes heb dacht ik maar eens te 'proefstomen' met een patroontje (klik) dat me wel aardig leek.
Inderdaad, moeilijk was het absoluut niet,
maar dat ik er nu zo weg van ben kan ik ook niet zeggen....


Inmiddels ben ik met nummer twee bezig, waarvan ik hoop dat deze me beter bevalt.
Al heb ik mijn twijfels.... De basis is hetzelfde, maar ik heb het niet zo op grote gaten....

Ik haak nog maar even verder.....

Al zal een volgende, dat weet ik zeker, geen ronde bodem krijgen!
Enne... bij de vraag: Tasje mevrouw? Zeg ik heel vrolijk: nee, dank u, ik heb mijn eigen tas(sen)!!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)