woensdag 11 februari 2015

Hoe bewust zijn we?

Het houdt me bezig....
Hoe bewust gaan we om met de dingen die zo gewoon lijken?
Ik denk nu aan het gebruik van warm water en verwarming.
Heerlijk om als het koud is te weten dat je de verwarming maar hoger hoeft te 'draaien' en de kou gaat uit je huis.... Heerlijk om onder een warme douche te kunnen als je dat wilt.
Maar hoe gaan we er mee om?
Al jaren schrijf ik elke maandagmorgen trouw op (ik vergeet het wel eens een week of meer hoor) wat de meterstanden aangeven in mijn meterkast. Dat lijstje hangt aan de binnenkant van mijn keukenkastje en dan reken ik uit hoeveel ik verbruikt heb.
Als het aanmerkelijk meer is dan ga ik de week even voor mezelf na om uit te vogelen wat de reden van het meerverbruik kan zijn. Meestal is dat te verklaren: extra de wasmachine gebruikt, de droger veel aangehad, lange avonden met de verwarming aangezeten, veel gedouched, uitgebreide maaltijden bereid, noem maar op.
Maar als ik het niet kan 'verklaren' zet me dat aan het denken hoe ik het verbruik weer naar beneden kan bijstellen. Het maakt je weer even bewust zeg maar.
Velen zijn de mening toegedaan dat als ze hun verwarming 'geprogrammeerd' hebben op bijvoorbeeld 's morgens om 8 uur wil ik het 19 graden hebben en 's avonds om half 10 mag ie uit, dat ze dan redelijk bewust met energie omgaan. Persoonlijk deel ik die mening niet. Ik doe de verwarming aan als ik 's morgens beneden kom. 's Nachts mag ie op 17 staan, en als ik beneden kom 'draai' ik 'm naar 18/18,5. Je weet niet hoe fijn het is als je voelt dat de warmte 'opkomt'....
Vaak ben je wel zo veel bezig dat je het niet echt voelt dat de verwarming zo laag staat. Als ik dan ga zitten mag ie iets hoger. Maar ga ik nog even boodschappen doen, ook al is het maar een half uur of een uur, dan gaat ie weer naar 17. Het thuiskomen is dan zo fijn als het weer opwarmt....
Daarmee bereik je wel dat de verwarming vaak onnodig staat op te laden. Het lijkt voor anderen die dit niet doen een heel gezeur, telkens weer aan die thermostaat draaien, maar het is een kwestie van wennen. Het geeft mij het gevoel dat ik bewust met mijn verbruik bezig ben!
Maar wat ik persoonlijk ook heerlijk vind is om als je zit en je vindt het een beetje onaangenaam een lekkere deken over je heen te gooien..... Dat geeft meer effect dan de verwarming op 22 draaien... En dan heb je soms nog kans dat je het koud/onaangenaam vindt......
Nog zo iets... douchen.....
Hoe lang heb je werkelijk nodig om te douchen? Maar hoe fijn kan het zijn om die warme straal over je lichaam te laten lopen.... gewoon nog even genieten.... Afbeeldingsresultaat voor douchenHet kan ook troostend werken. Tenminste dat is mijn ervaring..... Die warme deken even over je heen laten lopen....
Kennissen van ons hebben de waterstraal afgesteld op 10 minuten! Dan gaat de kraan gewoon uit. Sta je dan nog net met je hoofd vol shampoo heb je pech. Je moet 10 minuten wachten voor er weer warm water komt. Het leert je wel bewuster omgaan met water en dus ook met energie!
Zo zijn er zo veel dingen waar we best iets bewuster mee om mogen gaan, mijns inziens....
Hoeveel eten wordt er niet weggegooid? En dan heb ik het niet over de jeugd die af en toe hun lunchpakket in de prullenbak gooien omdat ze een lekkere snack hebben gehaald... Nee, ik bedoel nu gewoon de restjes die er wel eens zijn. die paar aardappels die net niet opgekomen zijn. Of dat kleine beetje groente wat over is. Wat doen we er mee? Gooien we het weg? Afbeeldingsresultaat voor etensrestenOf vinden we dat nog net te en doen we het wel in een bakje in de koelkast waar het vervolgens een week staat te staan en vervolgens nog in de prullenbak gooien? Of brengen we de restjes bij de dieren? Of hebben we een 'restjes-dag'.... Gewoon 1x per week alle dingen die over waren tot een samengestelde maaltijd creeeren of er een combi-schotel van maken.... Zelf hebben wij niet veel restjes (goede eters) maar weggooien doe ik het nooit! Vaak komt het een volgende dag wel weer van pas om het door het menu heen te verwerken, of het is net nog iets voor degene die voor- of na-eet... Of voor de 'late honger'....
Het zijn zo maar wat gedachten die ik hier lanceer.....
Wat doen jullie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)