woensdag 31 december 2014

Oudejaar...

Vol gedachten.....
Afscheid nemen van.....
Weemoedig.....

Dat zijn zo'n beetje mijn sleutelwoorden deze dagen.....

Eigenlijk heb ik ook nergens zin in.

Het is hier in het oosten eigenlijk traditie om op oudejaar 'teufelkesawond' (tafeltjesavond) te houden. Nu ben ik natuurlijk van origine geen oosterling, maar ben aardig geïntegreerd... Dus ook wij doen aan tafeltjesavond.
Wat dat inhoudt? (zie ook deze link)
Vroeger waren de mensen blij als ze een keer een stukje vlees bij het eten hadden. Dat kwam echt niet elke dag voor, misschien 1x per week... Al weken van te voren werd er 'geschranst' om toch vooral met oudejaar iets bijzonders op tafel te hebben... De hele -oudejaars-dag werd er gebakken en gekookt.... en na de kerkdienst werd er de hele avond aan tafel gezeten onder het genot van eten en drinken... Vooral het vlees was erg belangrijk!
Het was dan ook erg gezellig om met familie die avond door te brengen en zo het 'oude jaar uit te zitten'....

Nu is onze tafeltjesavond wel iets anders... hoewel ook ik een paar soorten vlees braad, maar bij ons is het ook traditie dat er aardappeltjes gebakken worden, stoofpeertjes op tafel staan, wijntje er bij, en vooral ijs na! 
En ik, grote liefhebber van ijs, vind dat altijd een hoogtepunt! En weet je wat zo lekker is? Ijs met vruchten, klaargemaakt volgens eigen recept. Nou ja, eigen... in principe komt het van mijn oma. Alleen deed zij het dan met inmaakvruchten die ze 's zomers uit eigen tuin haalde en dan weckte voor oudejaar! Tja, dat lukt mij niet, dus doe ik het met 'nep-vers-fruit'....

Wat heb je nodig?
-1 flesje zwarte bessensap
-doosje vers diepvriesfruit (of twee)
-allesbinder
-suiker

Het flesje zwarte bessensap doe je in de pan, vul hem half met water, goed schudden zodat alle sappen 'los' komen, voeg dat er bij. Naar behoefte suiker (en een zakje vanillesuiker voor het aroma), koken, binden met allesbinder tot gewenste dikte.
Haal de pan van het vuur en roer er de -bevroren-  vruchten door...
De volgende dag is het heerlijk om te consumeren, over ijs, vla, yoghurt.... wat je maar wilt!
Nu staat het heerlijk af te koelen (hoewel dat heel snel gaat met bevroren vruchten hoor)!

En in de oven staan 2 cakes voor morgen! Heerlijk bij de nieuwjaarskoffie! (ook al traditie)
Ik hoop dat jullie allemaal een goede jaarwisseling hebben en wens jullie voor 2015 alle goeds toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)