dinsdag 2 september 2014

Prikkels

De laatste tijd ben ik een beetje aan het nadenken (of te wel mijmeren) over onze gevoeligheid voor wat we zien....
Je ziet soms leuke dingen op een blog.... Alleen een plaatje, of een hele creatie.... een stukje van een werkstuk... een tip waar het gevonden is leidt soms tot een hele zoektocht over het web....
Ook ik ben iemand die, wanneer ik iets super leuks of moois voorbij zie komen, dan op het net aan het surfen gaat....
Dat bracht mij op de gedachten dat we allemaal geprikkeld worden....
Een beetje surfen bracht mij bij de volgende site: www.ookzogevoelig.nl
Ik heb dit met de nodige aandacht gelezen!
Citaat: Prikkels zijn eigenlijk alles wat je zintuigen prikkelt en/of om je aandacht vraagt. Prikkels horen bij het leven. 
In ons dagelijks leven krijgen we een enorme hoeveelheid prikkels over ons heen en we kunnen ons daar moeilijk aan onttrekken. We raken dan ook regelmatig overprikkeld als er teveel op ons af komt of van ons gevraagd wordt. Bijvoorbeeld als alles je even teveel wordt en je uit je evenwicht bent. Je raakt geïrriteerd, hebt een kort “lontje”, kunt je slecht concentreren, je vergeet dingen, wordt emotioneel of onzeker, je denken wordt minder helder, je maakt sneller fouten etc.
Iedereen overkomt het geregeld en dat is normaal.
Prikkels kosten je energie om te verwerken en je hebt rust nodig om te herstellen. Iedereen heeft echter prikkels nodig om zich te ontwikkelen en te kunnen functioneren. Bij te weinig prikkels ontstaat verveling. Bij een goede hoeveelheid prikkels, voel je je lekker maar bij een teveel aan prikkels ervaar je stress. Het is ook niet erg om overprikkeld te raken, het is wel slecht om teveel en te lang achter elkaar overprikkeld te zijn. 
.....
Hoe ik zo op dit 'diepzinnige' onderwerp kom?
Ik zal het 'illustreren'....
Begin dit jaar werd de 'haak-CAL' in de wereld geslingerd..... Hele volksstammen doen mee...
Randje per week werd 'gelanceerd'..... Weer een massa mensen die naald en draad kunnen hanteren volgen het 'randje' met de nodige aandacht en interesse en.... doen mee....
Kun je niet haken of borduren? Dan is er nog de "Aletta's Knitting deken"... Hele hordes doen mee....
Zo wordt je aandacht en interesse een beetje bepalend voor wat 'in' is, voor wat 'men' doet....
Ook ik ben zo'n mens! En ik merk aan mezelf dat ik er soms gestrest door raak, omdat ik het niet kan bijbenen... Te veel prikkels dus.
Hoe vinden we dan de balans? Of proberen we die niet te vinden? 
Ik ben er naar op zoek gegaan...
Citaat (van dezelfde site)
Je zit lekker in je vel als er balans is in je leven. Een balans tussen geprikkeld worden en “ontprikkelen”, tussen geven en ontvangen, tussen hoofd en hart. Als je beter in evenwicht bent, ben je minder snel overweldigd.
Balans in je leven begint met balans in jezelf. Een balans tussen je gevoel en je verstand, je ego en je hart, lichaam en geest, het fysieke en het spirituele, tussen yin en yang. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Ben je slecht in balans, dan voel je je kwetsbaar en ontevreden. Het ontbreken van een goede balans heeft vaak te maken met slechte begrenzing (geen of slechte bewaking van je grenzen), met een slechte aarding (onvoldoende stevig in je schoenen staan), stelselmatig negeren van je gevoel en intuïtie (continue conflict met je innerlijk aangaan) en teveel in je hoofd leven (denkprocessen gaan met je op de loop).
Door te zoeken naar de balans die bij jouw past, door je eigen behoeftes te onderkennen en je kwaliteiten in te zetten, leg je de basis voor het lekker in je vel zitten. Je zorgt dan goed voor jezelf. Het voelt misschien egoïstisch, maar het is je recht en je plicht dit te doen.
....
En dan nu maar proberen om dit toe te passen of te wel er lering uit halen.... Dit probeer ik tenminste....
Hoe is jullie ervaring met al die prikkels? Kunnen jullie er goed mee omgaan? Of hebben jullie soms ook het gevoel van: het is soms een beetje te?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)