dinsdag 26 augustus 2014

Jam markt

Ooit van de "Jam markt" gehoord?
Het is een jaarlijks weerkerend iets in Neede.
Ooit, járen geleden, zijn we er eens geweest en zeiden wel eens tegen elkaar: Moeten we nog eens doen, maar zoals zo vaak met dat soort dingen, het kwam er maar niet van...
Vorige week woensdag was het dan weer zo ver... er was Jam markt!
Zullen we er naar toe gaan?
Ach, waarom ook niet? Het weer leek redelijk, dus was dit een leuk uitstapje...
Het is gewoon een gezelligheid die je moet 'voelen'.... Er staan diverse kramen met jamprodukten, veelal zelf gemaakt. Er staan natuurlijk ook andere kramen, maar de hoofdzaak is toch JAM.
Deze hebben wij meegenomen, gemaakt door onze oosterburen. En lekker!!

Zo zag de 'vangst' er bij thuiskomst uit: 
Het lepeltje was verdwaald... die kreeg je bij elke proeverij.... Want ja, bij bijna elke kraam kon je de befaamde jam proeven... Dat vond vooral onze dochter wel heel erg leuk...

Ook nog een ideetje opgedaan voor de toekomst:



En ik moet er bij vermelden dat deze markt HET HELE JAAR DOOR is, dus niet seizoensgebonden.... Het staat op mijn 'uit'-lijstje!

Dit bracht mij weer bij onze laatste vakantiedag... toen hebben we als afsluiting nog even door het bos gestruind om bosbessen, frambozen en bramen te plukken. Deze heb ik in een plastic bak meegenomen naar huis en daar een mix van gemaakt! En deze keer dus wèl met geleisuiker en zeef! Ik kwam er achter dat onze zeef wel erg grote gaten had en dus heb ik het later nog door een (schone en gestreken) zakdoek geknepen! Super lekker!


En dus bestemd voor onze 's zondagse toetjes!! 
Zo kunnen we nog een paar weken smullen van de vakantie!

Overigens smaakt het over ijs en door de yoghurt ook verrukkelijk.....





En deze pot jam
durf ik haast niet aan te beginnen... Dan is het zo op.....
Ik wil altijd nog even 'nagenieten'.... wat ze overigens hier in huis grote onzin vinden!!
Daar kóóp je het toch niet voor????
Alleen maar naar een potje kijken!!
Moet je niet oud laten worden...

Tja.... misschien hebben ze wel gelijk! Ik kan het natuurlijk ook voor ons 's zondagse ontbijt bestemmen... Zondag is toch een bijzondere dag..... Daar probeer ik dan ook altijd met het eten een beetje rekening mee te houden...
Na de 's zondagse kerkgang probeer ik ook altijd wel iets 'anders' dan door de week bij de koffie te hebben... Tja, dat is iets wat we vroeger thuis ook deden... En ik merk wel dat je veel dingen van thuis (vroeger) toch 'meeneemt' in je eigen gezin... 
Hebben jullie ook van die 'familie-gewoontes'???

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)