dinsdag 4 februari 2014

Huishouden

Soms moet ik een stevige discussie met mezelf aangaan!! Of nou, discussie is niet het goede woord, ik moet mezelf dan eens ernstig vermanen en vooral op de kop zitten om nu toch eens echt dat huishouden op orde te HOUDEN. 
Want ja, soms rees ik echt wel door het huis en is alles weer spic en span, maar dan heb ik ook zoiets van: Zo, mooi klaar, nu kun je weer lekker dingetjes doen die je wèl leuk vindt Marian!!
Echt waar, ik verafschuw gewoon de huishouding zoals poetsen, boenen en strijken. Het enige wat me kan bekoren is -meestal- het eten klaarmaken en dan ook nog eens een nieuw receptje uitproberen..... Dat zijn dingen waar ik wel warm voor kan lopen, maar poetsen? Bllll.... liever niet.
Nu hoop ik niet dat jullie denken dat het hier het huishouden van Jan Steen is!! Zo erg laat ik het nu ook weer niet versloffen... Nee, meestal poets ik echt wel iedere week, in ieder geval 'voor volk en vaderland weg' de benedenboel. De slaapkamers sjees ik ook wel door en de toiletten blijven ook goed schoon hoor!! Je kleeft echt niet aan de bril vast of zo.. En als ik zie hoe vaak ik denk: oh ja, allesreiniger is weer op dan geloof ik dat het nog wel meevalt.
Maar toch! Ik denk dat -bijna- iedereen wel een plek in huis heeft waar van alles wordt geparkeerd met de bedoeling: later krijgt dat wel een beter plekje!!
Nou zo'n vertrek hebben wij ook in ons huis! Iedereen dropt daar gewoon het 'overige'...... En ja, dan krijg je toch een lichtelijke wanorde... Zeker als op die kamer (gelukkig zijn de afmetingen nogal fors, zo'n 4 bij 4 M2) ook nog eens een logeerbed staat wat in gebruik is als mijn moeder hier blijft. 
De laatste keer dat ze hier logeerde kwam de opmerking, zo heel voorzichtig, jullie kennen dat vast wel, dat het toch wel een beetje rommelig was op de logeerkamer!! Tja, en toen heb ik me maar eens achter de oren gekrabd -nadat ze weg was natuurlijk, want op dat moment speelde ik de onschuld zelve- en heb er eens een kritische blik op geworpen en................

moest mijn moeder gewoon gelijk geven!! Want, waarom bewaren we lege schoenendozen? Waarom staat er een dvd-speler die het niet meer doet? Waarom staat er een doosje met oude postzegels zomaar op het buro??? En zo kan ik nog wel even doorgaan!!
Nou, na een morgen noeste arbeid zag het er zo uit:
Daar was ik best tevreden mee!! Als de mannen hun spierkracht nu even gebruiken om deze
rommel naar de zolder te brengen -is ook al zo'n vergaarplaats van allerlei- dan ben ik weer helemaal blij!!

Tja... een opgeruimde kamer geeft altijd een voldaan gevoel, vind ik. En dan heb ik altijd zo iets van: waarom ruimen we met z'n allen nu niet gewoon gelijk de bende achter ons gat op?
Ach, dat gaat een paar weken goed en dan vervallen we allemaal weer in ons oude systeem van: mik maar neer, wordt vervolgd!!

Nu had puberzoon in de kerstvakantie een playstation gekocht mèt scherm!! Ja, en een scherm van formaat!! Toen hij er mee thuis kwam moest ik echt wel even slikken, maar ja, ik had toestemming gegeven dat hij van z'n krantengeld een playstation mocht kopen... Urenlang is hij zoet geweest achter Marktplaats en heeft echt z'n best gedaan: veel voor weinig te krijgen!! Nou, dat is 'm gelukt!! Zeker gezien het formaat beeldscherm.
Maar na een paar dagen was ik dat enorme joekel wel zat in de huiskamer!! "Maar waar moet ik er dan mee heen? Zeker op het gras gaan zitten"... Nou, dat vond ik iets te ver gaan, maar toen de logeer opgeruimd was mocht hij z'n spierkracht gebruiken om dat enorme joekel van een loodzwaar beeldscherm naar boven te brengen!! En zie nu eens hoe netjes!!!  
Daar kunnen ze mooi met elkaar -meestal spelen ze met een aantal vrienden samen spellen- zitten!! En ik heb/houd rust en reinheid beneden!! Want ja, de chipsresten en de lege limonadeflessen moeten ze zelf opruimen!!
En tot nu toe zijn alle partijen tevreden!! Wat wil een mens nog meer!!
Het enige lastige vind onze dochter dat je je benen bijna breekt over de schoenen, of wat daar voor door moet gaan, onderaan de trap.... Nou ja, ze heeft ze netjes allemaal paar bij paar voor de voordeur gezet. 
Zou ze toch iets meer ordelijk zijn dan ik zelf ben?

Volgende keer weer iets over mijn creatieve bezigheden!!

Groetjes,
Marian


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)