maandag 18 november 2013

Patroon "Slingers"

Ik had dus dit weekend even helemaal genoeg van alles.... Heb eens in mijn nieuwe boekje van breipatronen zitten snuffelen en maar weer een lapje gebreid.
Het is nog niet af, maar hier heb ik de vorige nog, die had ik nog niet laten zien aan jullie.....

Het patroon is als volgt:
Slingers
Het patroontje heb ik “slingers” genoemd omdat als ik mijn ogen een beetje dichtknijp ik me voor kan stellen dat er slingers om de deurstijlen heen zitten... Nou ja, hoezo een beetje fantasie? Maar ik heb mijn vorige patroon ook een naam gegeven, dus doe ik dat nu maar weer… Dit in navolging van Elizabeth.
Ik heb voor een lapje van 20 x 20 cm het volgende aangehouden:
Zet 48 steken op met naalden 3, dat betekent: kantsteek (k), 2 ribbelsteken (rib), 42 patroonsteken, 2 ribbelsteken, kantsteek
Brei 4 naalden ribbelsteek
1e:k, 2 rib, * 2 steken links kruisen (li.kr), 4 recht (r), 3 averecht (av)* , van * tot * herhalen, eindigen met 2 steken li.kr, 4 r, 2 rib, k.
2e: k, 2 rib,  *6 av, 3 r *, van * tot * herhalen, eindigen met 2 rib, k
3e: k, 2 rib, * 1 r, 2 li.kr, 3 r, 3 av*, van * tot * herhalen, eindigen met 3 r, 2 rib, k
4e: als naald 2
5e: k, 2 rib, *2 r, 2 li.kr, 2 r, 3 av * van * tot * herhalen, eindigen met 2 r, 2 rib, k
6e: als naald 2
7e: k, 2 rib, * 3 r, 2 li.kr, 1 r, 3 av * van * tot * herhalen, eindigen met  2 rib, k
8e: als naald 2
9e: k, 2 rib, * 4 r, 2 li.kr, 1 r, 3 av * van * tot * herhalen, eindigen met  2 rib, k
10e: als naald 2
Deze 10 toeren steeds herhalen.

Oh ja, voor degenen die niet weten wat links kruisen is zal ik het nog even vertellen. Het lijkt vaak ingewikkelder dan het is.
Je neemt 1 steek op je hulpnaald voor het werk, breit de volgende steek recht, dan de steek van de hulpnaald halen en recht breien.
Ik heb dit 7 x herhaald en heb toen nog 4 naalden ribbelsteek gebreid. In de laatste naald alle steken afkanten.
Dit patroon heb ik uit het “300 breistekenboek” van Libelle, maar dan wel enigszins naar mijn eigen(wijze) idee aangepast.
Let op: dit patroon kruipt gigantisch in elkaar, maar als je het later goed opspant valt het reuze mee.
Mochten er fouten in het patroontje geslopen zijn dan hoor ik dat graag.
Veel plezier met breien!
Groetjes,
Marian.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)